ZPSP ZPSP E-dziennik Kontakt Mapa strony
 


Galeria
- plenery

  

PLENER MALARSKI (jesienny III)
23–27 września 2013 r.
w miejscowości - Ząb k Zakopanego
klasa III a Liceum Plastyczne - rok szkolny 2013/2014

WYCHOWAWCA/OPIEKUN: mgr Magdalena Modrzejewska
OPIEKA ARTYSTYCZNA NA PLENERZE: mgr Paweł Nowakowski

„Sztuka jest najbardziej intensywną forma indywidualizmu jaką widział świat” - Oscar Wilde

Ząb – najwyżej położona w Polsce wieś na przedłożeniu grzbietu Gubałówki. I właśnie ta wieś była miejscem pobytu naszego pleneru malarskiego. Okolice bardzo malownicze, ukazujące piękno polskich gór i bogactwo natury. Wielogodzinna, męcząca podróż z Łodzi została zrekompensowana widokiem krajobrazu, który przywitał nas w Zębie – miejscowości, w której mieliśmy spędzić kilka dni. Niestety, padający deszcz i gwałtowny wiatr nie pozwoliły na doskonalenie umiejętności manualnych i warsztatowych poprzez wnikliwą obserwacje i studiowanie natury, tak jak przewidywały założenia pleneru.

Jednak mimo tych niesprzyjających warunków atmosferycznych uczniowie nie rezygnowali, próbując wyjść w teren, szkicując, obserwując i rejestrując wybrane fragmenty pejzażu. Celem nadrzędnym każdego pleneru jest zdobywanie wiedzy poprzez poznawanie sposobów przedstawiania przestrzeni, głębi, nastroju, klimatu w kompozycji plastycznej. Jest to poznawanie własnych predyspozycji, możliwości manualnych i interpretacyjnych. Te trudne założenia plastyczne stopniowo były realizowane i wdrażane w powstających szkicach rysunkowych oraz pracach studyjnych.

Rozumienie potrzeby tworzenia i powodu działań twórczych było priorytetem. Jako odpowiedzialny za opiekę artystyczną na plenerze starałem się pomagać i wspierać uczniów, ucząc nauki obserwacji natury na przykładzie zdjęć własnych prac. Bowiem przez wiele lat, jeszcze w czasach studenckich zakochany w górach malowałem, pejzaże inspirując się pięknem i bogactwem krajobrazów tego regionu, studiując ich treść i formę w tworzonych kompozycjach malarskich. Ukazanie dynamiki ruchu wody, jej ekspresji jest nie lada wyzwaniem i jest trudnym tematem do realizacji pracy studyjnej, ale kilku uczniów dało rade, mimo dużej skali trudności. W malarstwie najważniejsze znaczenie ma kolor i jego funkcja w sposobie przedstawienia przestrzeni, jeżeli chodzi o pejzaż. Ta analiza połączenia poprawnie widzianego rysunku z materią malarską, w obserwacji, postrzeganiu, stanowi najważniejsze zadanie w przedsięwzięciu artystycznym. Trudność polegała na tym, że należało wykonać prace na konkretny temat w określonym czasie.

To, jakie są zmagania i problemy w indywidualnych realizacjach prac, było widoczne podczas prowadzonych codziennych korekt, oceniających i doceniających czynione postępy. Uczniowie, mimo złych warunków pogodowych, starali się wykonać prace szkicowe oraz prace studyjne, tak jak przewidywały założenia programu pleneru malarskiego. Dzięki współpracy z wychowawcą klasy, sprawniej przebiegały korekty i przeglądy. Zwłaszcza w prezentowaniu materiału fotograficznego, nieodzownego w analizie, kompozycji rysunkowych i malarskich.

To pozwoliło na łatwiejsze zrozumienie skomplikowanych zagadnień plastycznych. Dla klasy III a Liceum Plastycznego to trzeci plener malarski, który jeszcze bardziej wzbogacił ich wyobraźnię i dał nowe doświadczenia.

Uważam, że był on udany mimo przenikliwego zimna i deszczu, a chęć sprawdzenia swoich umiejętności plastycznych była wartością nadrzędną, co świadczy o zaangażowaniu, dojrzałości i świadomości twórczej uczestników pleneru.

Paweł Nowakowski

Zapraszamy do odwiedzenia galerii - ... więcej